8 клас


31.03.2020 ЗМІ . Як газета потрапляє до читача ? 

1. Завести новий зошит , записати дату .

2. Прочитати , перекласти текст на ст.182 ( впр. 1-в) .

3. Записати слова у словник з вправи 1-а , ст.182 .

4. Встановити відповідність ( впр.1 , ст .182 ) .

5. Доповнити речення ( впр.2 , 3 , ст.183) .

6. Розв'язати кросворд ( впр.1 , ст.,81 WB) . 


01.04.Преса України.

 1. Встановити  відповідність (впр.4, ст.184).

2. Прочитати, перекласти текст (впр.2, ст.185-186).

3. Виписати слова у словник (ст.186).

4. Виконати впр.3,4 ст.187.

5. Заповнити таблицю, розв’язати кросворд (WB ст.82).



07.04. Преса Британії . Вдосконалення аудіювання
1. Write the words into vocabularies . p.189 .
2. Listen and complete the sentences . ( ex.2 , p.189 ) . Аудіододаток для 8 класу .


3. Say if the statements are true or false . Correct false ones . ( WB ex.4 , p.83 ) .

4. Match the newspapers with their characteristics ( WB ex.5 , p.84 ) .

5. Divide the newspapers into quality papers and  tabloids . ( ex.3 , p.190 ) .


08.04. Молодіжні журнали. Часи дієслова.

1. Write the words into vocabularies ( p.197 ) .

2. Read the teens opinions about the newspapers . ( ex.3a , p.195 ) .
3. Make up sentences using the scheme of ex.3b , p.195 .
4. Guess and match . ( WB ex.7 , p.85) .
5. Complete the sentences . Use the Past Simple or the Present Perfect(ex.7,p. 193) .
Past Simple
V+ed ( regular  verb )
                                                      V( irregular verb ) 
Time expressions : yesterday , last week , two days ago , in the past 
Present Perfect
I , he , she , it - has V3
We , you , they have V3
Time expressions : for , since , just , already , yet , recently . 
6. Choose the correct answer . ex.5 , p.193 . 

14.04. Улюблене періодичне видання. Способи вираження майбутньої дії.
1. Пригадайте способи вираження майбутньої дії за конспектом у зошитах.
2. Сhoose the correct form of the verb (ex.1, p.191)
3. Complete the sentences with the words. (WB ex.10, p.89)
4. Read the email. (ex.1, p.199)
5. Write an email of any magazine or paper you like.

15.04. Інтерв'ю для шкільної газети. Спеціальні запитання.
1. Read and translate the text. (ex.8, p.198)
2. Write special questions to interview one of the heroes. p.198
3. Complete the sentences. Use will, going to, Present Simple, Present Continuous.
1) I love London. I(probably/go)-----there next year.
2) Our train (leave)-----at 4:47.
3) What (wear/ you)-----at the party tonight?
4) This is my last day here. I(go)-----back to England tomorrow.
5) Look at these big clouds! It(rain)------.
6) My parents (celebrate)------their wedding anniversary next Saturday.
4. Complete the table. (WB ex.9a,p.87-88)


21.04. Презентація улюбленого періодичного видання.
1. Make up sentences. (WB ex.11, p.89)
2. Write 4 functions of newspapers. (WB ex.12, p.90-91)
3. Make a presentation of your favourite newspaper or magazine. (ex.2, p.199)
4. Complete the sentences using Past Simple or Past Continuous.
1) She-----(have) a beautiful dream when the alarm clock------(ring).
2) We-----(drive) home in the middle of the night when we-----(see) a flashing light.
3) Soft music----(play) when I---- (enter) the room.
4) ------you (buy) that bag while I -------(look) after the children?
5) ------Jimmy (wait) for you when you-----(get) there?
6) I-------(call) at 6 o'clock yesterday but you-----(not pick) up the phone.

22.04. Великобританія. Вживання означеного артикля з географічними назвами.
1.Match questions with the answers. (ex.2, p.200)
3. Complete the sentences with THE where necessary.(WB ex.1, p.92)
4. Put in"the'' or nothing. (ex.3, p.201)
5. Answer the questions about your country. (WB ex.3, p.93)

28.04.  Ірландія. Вдосконалення навички аудіювання.
1. Watch a presentation about Ireland. https://infourok.ru/prezentaciya-na-temu-ireland-irlandiya-2360802.html
2. Listen to the text and do the quiz about Ireland. (ex.1, p.203)
https://drive.google.com/open?id=0BwXhjtj9eqT4T1Qzd3JWRk1OazQ
3. Complete the sentences and do the word grid. (WB ex.4, p.93)
4. Complete the gaps with"the'' if necessary. (ex.3a, p.205)
5. Match the names from"a'' with what they are. (ex.3b, p.205)

29.04. Населення Великобританії. Аудіювання.
1. Put in THE where necessary, answer the questions. (WB ex.7, p.94)
2. Listen to the text and complete the sentences.(ex.7, p.207)
https://drive.google.com/open?id=0BwXhjtj9eqT4RHg5d1psdjByUHM
3. Fill in the blanks. (WB ex.11b,c p.97)
4. Learn and write the rule about Present Perfect Passive. p.209(NOTE)
5. Put the verbs into Pres. perf. pass. (ex.3, p.209)
Готуйте тексти на говоріння. p.114-115/ 117/ 153-154/ 182/ 185-186 або свої твори з тем.

05.05. Present Perfect Passive.
1. Complete the sentences. (WB ex.8, p.95)
2. Make them negative and questions. (ex.4, p.29)
3. Make them Pres. Perf. Pass. (ex.5, p.210)
4. Correct the mistakes. (ex.7, p.210)
5. Match the words with their meanings. (WB ex.12, p.98)

06.05. Географічне положення і клімат Об'єднаного Королівства Великобританії .
1. Read and translate the text . (ex.2 ,p.212-213).
2. Answer the questions (ex.3,p.214).
3. Match the statements true or false .(WB ex.18,p.101-102a).
4. Read and match . (WB ex.15,p.100 ).

12.05. Географічне розташування і клімат України.
Говоріння знімаєте відео і відправляєте на email: teachernatalya@ukr.net!!! або на Viber
1. Write the geographic names into your vocabularies. (p.214)
2. Read and translate the text. (p.215)
3. Complete the sentences. (ex.5, p.216)
4. Answer the questions. (ex.6, p.216)
5. Complete the text. (WB ex.13, p.98)

13.05. Підсумкова контрольна робота .
1.Подвійний листок підпишіть зверху :
English Final Test
Andrii Gergel  ( кожен пише своє )
Form 8
School of Lobachivka
2. Всередині листка запишіть дату повністю англ. мовою .
Writing Comprehension Test
(Умови завдань переписуєте і виконуєте повністю списуючи їх) .
І. Put article "the" where necessary . 
1 ____ Europe
2____ United Arab Emirates
3 ____ Philippines
4 ____ North America
5_____  Atlantic Ocean
6_____  Mount Everest
7_____ English Channel
8_____ Dead Sea
II. Make questions in Present Perfect Passive .
1. Where / our / local / newspaper / print ?
2. photographs / develop / in the photo library ?
3. this magazine / sell / in Spain ?
4. Why / newspapers / send/abroad ?
5. How / newspapers / deliver ?
6. a lot of paper / use / for / each issue ?
ІІІ . Complete the sentences . 
1. Ukraine covers an area of ... . 2. Its population is ... . 3. Our country borders on ... .
4. It is washed by ... . 5 . The two mountainous areas are ... .6 . The main rivers are ... . 7. The climate is ... . 8 . The head of the state is ... . 9. People in this country speak ... . 10 . It is rich in ... .
11. The largest cities are ... .
IV . Use the information from the fact file to write a composition .
Name : Canada
Capital : Ottawa
Area : 2 mln sq km
Population : 25 mln inhabitants
Climate : temperate in the south , the north in the Arctic Circle
Highest Mountain : Mount Logan (5,951 metres )
Official languages : English , French
Mineral resources : coal , oil , gas
Head of the state : the Queen of England
Large towns : Montreal , Toronto , Vancouver
Здати до 12 години дня класному керівникові !!!

19.05. Контроль навички читання .
1. Підпишіть подвійний листок зверху .
2. Запишіть дату всередині листка , вид контролю , умову завдань до текстів.
       Reading Comprehension Test 

My favourite writer.
My name is John, I am thirteen years old. I live in England, in Nottingham. I am fond of reading English literature. We've got a big home library. My favourite writer is Charles Dickens. He was born in 1812 and lived till 1 870. He is one of England's greatest writers. At a young age Dickens was forced to work in a factory under terrible conditions. The boy's childhood was very hard and sad. Then Dickens worked as a reporter in law courts and later for London newspapers. In 1837 he published his comic novel "The Pickwick Papers" which made him popular. A long line of successful novels followed: "Oliver Twist" (1837), "A Christmas Carol" (1843), "A Tale of Two Cities" (1859) and "Great Expectations" (1861). Dickens saw all the social evils of the English society and they worried him greatly. I'd like to point to the most favourite books of mine written by this famous writer. The first one is a novel "David Copperfield" which he wrote in 1849 - 1850. This novel is partly based on Dickens's early life and his struggle to become a writer. The characters in the book were actual people Dickens knew while many adventures of the hero, David Copperfield, were part of his own experience as a young boy. Another novel which is worth reading is "A Christmas Carol". It's a wonderful story written by Dickens more than a century and a half ago. The writer wanted to show that love, care and patience: were much, stronger that greediness, anger and hatred. People of all generations and of all times should remember about it.
I. Answer the questions.
1. What is John's favourite writer?
2. What was Dicken's childhood?
3. What book made him popular?
4. What is "David Copperfield" based on?

 Read the text
                       Entertainments.
There is a plenty of entertainments in the world and people can choose them according to their tastes, mood or maybe opportunities. Entertainments include films, TV. books, concerts, cinemas, theatres, discos, travelling and different parties. Some families prefer to take their children to museums, art galleries or parks at the weekend. It's a nice way of spending free time together for the whole family. It is quite normal for British families to visit theme parks in summer. The amusements on offer at such parks include a range of rides in various ways, some of them can bathe you in the water. The really adventurous rides turn you upside down at great speed. It's very exciting for all visitors. And this must be how the British enjoy themselves most because last year the nine most famous theme parks attracted more than twenty million visitors. The British Museum is another place which attracts people in their free time. It is officially described as the National Library and Museum of History, Archaeology, Art and Ethnography. Here it is possible to find great collections, including exhibits from the Pacific islands (ancient Polynesian idols) and America (the Aztec sculptures).
 II.   Mark the sentences true or false.
1.    People have got a great variety of entertainments.
2.    Their choice depends on their tastes only.
3.   A cinema and a theatre are a part of entertainment.
4.    British families visit theatres at the weekend.
5.   The most adventurous moment in a theme park is bathing in the water.
6.    Theme parks are very popular with British families.
Контрольну передати у школу до 12:00!!!

20.05. Контроль навички аудіювання.
1. Підписати листок подвійний, всередині записати дату, вид контролю. Умови завдань+1 завдання переписуєте повністю. Передаєте у школу до 11:00!!!
   Listening Comprehension Test
I. Listen to the text and match the statements true or false.
https://drive.google.com/open?id=1YJPD7FdX2gC74LslKCT4N8kntkNAjt3Y











































 26.05. Контроль навички говоріння .

-Вивчені тексти розповідаєте на камеру , закидаєте на вайбер чи електронну адресу teachernatalya@ukr.net протягом дня !!!

27.05. Урок узагальнення вивченого матеріалу.
1. Пригадайте вживання означеного артикля з власними назвами.
Означений артикль вживається з географічними назвами, які позначають:
  1. Сторони світу (cardinal points):
    • the North (Північ)
    • the South (Південь)
    • the East (Схід)
    • the West (Захід)
  2. Але врахуйте, що якщо ви позначаєте напрямок, визначений артикль c географічною назвою не потрібен.
  3. Полюси, півкулі (poles, hemispheres):
    • the North Pole (Північний полюс)
    • the South Pole (Південний полюс)
    • the Western Hemisphere (Західну півкулю)
    • the Eastern Hemisphere (східне півкуля)
    • the Arctic (Арктика)
    • the Antarctic (Антарктика)
  4. Регіони (regions):
    • the Far East (Далекий Схід)
    • the north of Canada (північ Канади)
    • the Middle East (Близький Схід)
    • the Highlands (північний захід Шотландії)
    • the south of England (південь Англії)
    • the Crimea (Крим)
    • the Caucasus (Кавказ)
  5. Країни, назви яких являють собою іменники у множині (countries):
    • the Philippines (Філіппіни)
    • the Netherlands (Нідерланди)
    • the United States of America (США)
    • the Baltic States (Прибалтика)
  6. Країни, в назві яких присутні слова – kingdom (королівство), republic (республіка), union (союз), federation (федерація):
    • the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (Об’єднане Королівство Великобританії і Північної Ірландії)
    • the Kingdom of Denmark (Королівство Данії)
    • the United Arab Emirates (Об’єднані Арабські Емірати)
    • the Republic of Cuba (Республіка Куба)
    • the German Federal Republic (Німецька федеративна республіка)
    • the Czech Republic (Чеська Республіка)
    • the People’s Republic of China (Китайська Народна Республіка)
  7. Океани (oceans), протоки (straits), моря (seas), річки (rivers), канали (canals / channels), водоспади (waterfalls), течії (currents):
    • the Atlantic Ocean (Атлантичний океан)
    • the Pacific Ocean (Тихий океан)
    • the Indian Ocean (Індійський океан)
    • the Black Sea (Чорне море)
    • the Dead Sea (Мертве море)
    • the Red Sea (Червоне море)
    • the Thames (Темза)
    • the Volga (Волга)
    • the Don (Дон)
    • the Suez Canal (Суецький канал)
    • the Victoria Fall (водоспад Вікторія)
    • the Niagara Fall (Ніагарський водоспад)
    • the Strait of Magellan (Магелланова протока)
    • the Bosporus (протоку Босфор)
    • the Bering Strait (Берингову протоку)
    • the English Channel (Ла-Манш)
    • the Panama Canal (Панамський канал)
    • the Strait of Dover (Дуврська протока / Па-де-Кале)
    • the Strait of Gibraltar (Гібралтарську протоку)
    • the Amazon (Амазонка)
    • the Nile (Ніл)
    • the Gulf Stream (Перебіг Гольфстрім)
    • the Sea of Japan (Японське море)
  8. Півострови (peninsulas), миси (capes):
    • the Indochinese Peninsula (півострів Індокитай)
    • the Balkan Peninsula (Балканський півострів)
    • the Iberian Peninsula (Піренейський півострів)
    • the Cape of Good Hope (Мис Доброї Надії)
  9. Але:
    • Cape Horn (мис Горн)
    • Cape Chelyuskin (мис Челюскін)
  10. Групи озер (groups of lakes):
    • the Great Lakes (Великі озера)
    • the Seliger (Селігер)
    • the Great Salt Lake (Велике солоне озеро)
  11. Але якщо поряд з назвою озера використовується слово lake означений артикль з географічною назвою тут не потрібен:
    • Lake Baikal (Озеро Байкал)
    • Lake Ontario (Озеро Онтаріо)
    • Lake Geneva (Женевське озеро)
  12. Групи островів (groups of islands):
    • the Virgin Islands (Віргінські острови)
    • the Canaries (Канари)
    • the British Isles (Британські острови)
    • the Bahamas (Багами)
    • the Azores (Азорські острови)
    • the Falkland Islands (Фолклендські острови)
  13. Гірські масиви (chains of mountains), пагорби (hills):
    • the Black Hills (Чорні пагорби)
    • the Apennines (Апенніни)
    • the Rocky Mountains (Скелясті гори)
    • the Andes (Анди)
    • the Urals (Уральські гори)
    • the Alps (Альпи)
    • the Himalayas (Гімалаї)
  14. Але:
    • Capitol Hill (Капітолійський Пагорб)
  15. Рівнини (plains), долини (valleys), пустелі (deserts):
    • the Great Plains (плато Великі рівнини)
    • the Mississippi Valley (долина Міссісіпі)
    • the Sahara Desert (пустеля Сахара)
    • the Kara-Kum (пустеля Каракуми)
    • the Kalahari Desert (Калахарі)
    • the Arabian Desert (Аравійська пустеля)
  16. Винятки:
    • Death Valley (Долина смерті)
    • Silicon Valley (Кремнієва долина)
  17. Затоки (gulfs / bays). Визначений артикль вживається в конструкції з прийменником of. Якщо її немає, артикль не потрібен:
    • the Gulf of Mexico (Мексиканська затока)
    • the Gulf of Finland (Фінська затока)
    • the Gulf of Aden (Аденська затока)
    • the Bay of Bengal (Бенгальська затока)
  18. Але:
    • Hudson Bay (Гудзонська затока)
    • San Francisco Bay (Затока Сан-Франциско)
Це лише частина географічних назв, які вживаються з означеним артиклем в англійській мові. А ось невеликий список цих же назв, які не вимагають наявності артикля. Без артикля вживаються:
  1. Назви континентів (continents):
    • Europe (Європа)
    • Africa (Африка)
    • South America (Південна Америка)
    • North America (Північна Америка)
    • Australia (Австралія)
    • Asia (Азія)
  2. Країни, назви яких являють собою іменники в однині, міста (cities), села (villages), штати (states), провінції (provinces):
    • Ukraine (Україна)
    • France (Франція)
    • Spain (Іспанія)
    • California (Каліфорнія)
    • Kiev (Київ)
    • London (Лондон)
    • Beijing (Пекін)
    • Balabino (Балабине)
    • Florida (Флоріда)
    • Quebec (Квебек)
  3. Винятки:
    • the Hague (Гаага)
    • the Vatican (Ватикан)
    • the Congo (Конго)
  4. А також при використанні конструкції «the city of»:
    • the City of London (місто Лондон)
    • the City of Rome (місто Рим)
  5. Назви окремих островів (islands), гір (mountains), вулканів (volcanoes):
    • Greenland (Гренландія)
    • Java (Ява)
    • Cyprus (Кіпр)
    • Madagascar (Мадагаскар)
    • Jamaica (Ямайка)
    • Vesuvius (Везувій)
    • Mount Goverla (Говерла)
    • Elbrus (Ельбрус)
    • Kilimanjaro (Кіліманджаро)
    • Volcano Etna (вулкан Етна)
    • Fujiyama (Фудзіяма)

2. Пригадайте запитальні речення у Present Perfect Passive.

PRESENT  PERFECT  PASSIVE

I (we. you, they) have been asked
He (she, it) has been asked

Exercise 1. Open the brackets using the Present Perfect Passive.
1.                 All the data (analyze) carefully.
2.                 Unfortunately, the market research (do) very thoroughly.
3.                 A whole number of international bodies (set up) recently.
4.                 Operation managers (employ) in service industries as well as in manufacturing companies.
5.                 A tremendous shift in our economy from the production of goods to the production of services (make).
6.                 Our offer to buy the building (meet) with some resistance from the local authorities.
7.                 This television documentary (show) in 23 countries.
8.                 The domestic demand toughly (restrict) lately.
9.                 Cheap labor advantage somewhat (replace) by engineering expertise.
10.            The international trade (make) much more straightforward.

Exercise 2. Change the sentences from active into passive.
1.        They have finished the project already.
2.        They have already informed me about the coming structural change.
3.        We have tried this technique many times.
4.        A few applicants for this position have already contacted me.
5.        The city leaders have not addressed this problem yet.
6.        Have they already explained the company policy to the new recruit?
7.        Unfortunately, we have made some mistakes.
8.        How many opportunities have they given him?
9.        Have they already made the first delivery?
10.   Have they given him a raise recently?

Exercise 3. Translate the following sentences into English. 1. Лізинг став зараз особливою формою фінансування.
2.        На жаль, ця проблема ще не вирішена.
3.        Менеджера вже проінформували щодо нових змін у ціновій політиці.
4.        Я впевнений, що йому допомогли в його роботі.
5.        Йому щойно запропонували нову цікаву роботу.
6.        На ці дані ще ніколи не посилалися.
7.        Про його доповідь на зборах багато говорили.
8.        Мене прислали допомогти вам.
9.        Джуді ніде не бачили протягом усього тижня. Можливо, вона захворіла?

10.   Чи всі повідомлення вже відправлено? 

Немає коментарів:

Дописати коментар